Dacă e timpul să te pensionezi, trebuie să ai o serie de documente la dosar, altfel vei fi trimis acasă pentru a completa dosarul! În România, să-ți faci singur dosarul de pensionare este o adevărată provocare care poate dura zile întregi. Spre deosebire de alte țări, unde procesul este digitalizat și mecanismul simplificat, la noi, trebuie să alergi după actele tale și rar găsești funcționari care să te ajute. Dacă ai acte lipsă, vei fi trimis acasă, să le cauți.
Pentru a nu te afla în astfel de ipostaze neplăcute și pentru a scuti drumurile dus-întors la casele teritoriale de pensii, trebuie să te informezi din timp. În general, sunt aceleași documente de care ai nevoie, dar după caz, se pot face completări.
Dacă dosarul tău de pensionare este de limită de vârstă, anticipată sau anticipată parțial, vei avea nevoie de următoarele documente:
cerere pentru înscrierea la pensie (anexa nr. 6).
carnetul de muncă.
carnetul de muncă pentru membrii CAP, după caz.
CITEȘTE ȘI: Tipurile de burse care vor fi acordate de Guvern pentru elevi! Unele pot ajunge până la 700 de lei!
carnetul de asigurări sociale pentru agricultori, după caz.
adeverința care să ateste perioadele de activitate realizate după data de 1 ianuarie 2011 (original).
alte acte prevăzute de lege privind vechimea în muncă sau vechimea în serviciu realizată.
actele de stare civilă ale solicitantului: BI/CI, certificat de naştere şi de căsătorie.
livretul militar, după caz.
diploma de absolvire a învățământului universitar şi adeverință din care să rezulte durata normală, perioada studiilor şi faptul că acestea au fost urmate la zi.
dovada echivalării de către statul român a cursurilor desfăşurate în cadrul unor instituţii de învățământ universitar din străinătate.
adeverinţa privind sporurile cu caracter permanent reglementate prin lege sau prin contractul colectiv/individual de muncă (original).
adeverinţa privind condiţiile de muncă deosebite, speciale şi/sau alte condiţii (original).
CITEȘTE ȘI: Ministrul Buzoianu vine cu o serie de precizări privind bonusurile de pensionare ale unor directori Romsilva!
procură specială, pentru mandatar dacă este cazul.
acte pentru dovedirea calităţii de beneficiar al Decretului-lege nr. 118/1990, republicat, şi/sau al Legii recunoştinţei faţă de eroii-martiri şi luptătorii care au contribuit la victoria Revoluţiei române din Decembrie 1989, precum şi faţă de persoanele care şi-au jertfit viaţa sau au avut de suferit în urma revoltei muncitoreşti anticomuniste de la Braşov din noiembrie 1987 nr. 341/2004, cu modificările şi completările ulterioare, dacă este cazul.
dovada încetării calităţii de asigurat în cazul înscrierii la pensie anticipată sau pensie anticipată parţială, pentru persoanele care, la data solicitării, nu mai au calitatea de asigurat.
Adeverință -tip pentru înscrierea la pensie conform art. 65 alin.(5) din Legea 263/2010 – (Anexa nr. 5).
alte acte întocmite potrivit prevederilor legale prin care se dovedesc elemente necesare stabilirii drepturilor de pensie.
CITEȘTE ȘI: Subvenții importante pentru angajatori! Ce trebuie să facă aceștia pentru a primi banii!
Acte necesare pentru pensia de invaliditate. Lista de documente pe care trebuie să le ai la dosar
O altă situație este cea în care îți faci dosarul de pensionare pentru a putea beneficia de pensia de invaliditate. Pentru acest caz specific, ai nevoie de următoarele acte:
cerere tip pentru înscrierea la pensia de invaliditate (anexa nr 7).
actele menţionate la pensia pentru limită de vârstă, anticipată /anticipată parţială.
adeverința care să ateste perioadele de activitate realizate după data de 1 ianuarie 2011 (original).
CITEȘTE ȘI. Mohammad Murad reacționează! Dacă pleacă muncitorii străini, firmele românești dau faliment!
decizia medicală asupra capacităţii de muncă (original).
adeverință din care să rezulte data încetării plăţii indemnizaţiei pentru incapacitate temporară de muncă/copia ultimului certificat de concediu medical sau, după caz, adeverinţă din care să rezulte data încetării calităţii de asigurat (original).
copie a formularului pentru înregistrarea accidentului de muncă (FIAM) sau copie a fişei de declarare a cazului de boală profesională BP2 pentru accident de muncă, respectiv boală profesională.
Acte necesare pentru pensia de urmaș
În România, legea permite să încasezi jumătate din pensia pe care o avea soțul sau soția ta, după moartea sa. În acest caz, dosarul de pensionare trebuie să conțină următoarele documente:
cerere pentru înscrierea la pensie (anexa nr. 8).
actele menţionate la pensia pentru limită de vârstă, anticipată /anticipată parţială, pentru cazurile în care susţinătorul decedat nu avea calitatea de pensionar.
actele de stare civilă ale urmaşilor şi ale reprezentantului legal, după caz.
adeverința care să ateste perioadele de activitate realizate după data de 1 ianuarie 2011 (original).
decizia medicală asupra capacităţii de muncă (original).
CITEȘTE ȘI: Familiile care nu-și pot achita facturile la energie, vor primi sprijin financiar! Când se vor vira banii și care sunt condițiile de a fi obținuți!
decizia de pensie/talon de plată a pensiilor, pentru cazurile în care susţinătorul decedat avea calitatea de pensionar (copie).
adeverinţa de studii, în cazul urmaşilor copii în vârstă de peste 16 ani (original).
actul doveditor al cauzei decesului, cu excepţia situaţiilor în care susţinătorul decedat avea calitatea de pensionar.
copie FIAM, pentru decesul cauzat de accident de muncă.
copie BP2 şi copie certificat medical constatator al decesului, pentru decesul cauzat de boală profesională, conform bugetul.
Urmărește știrile Guvernatorul și pe pagina de Facebook, pe Youtube pe Tik Tok sau direct pe canalul de WhatsApp.